Gokart är en riktigt häftig sport som dessutom är tillgänglig för alla. Att prova gokart kostar inte särskilt mycket och man kan göra det på de flesta olika banorna i Sverige. Det finns såväl inomhusbanor som utomhusbanor vilket innebär att gokart är en sport man kan ägna sig åt året runt. Jag skulle dock rekommendera att köra gokart på en utomhusbana då banorna ofta är bättre och det är en mer äkta känsla att glida genom en chikan samtidigt som man ser gräset bakom kurvorna, läktaren och teamet i depån.
Det som gör gokart så roligt är att man sitter så lågt. Upplevelsen av fart blir väldigt hög när man är nära marken vilket innebär att man inte behöver köra särskilt fort med en gokart för att känna en intensiv och magkittlande fartkänsla. Att gokarten ligger så nära marken gör också att man kan ta kurvor i hög hastighet vilket även det bidrar till att farten upplevs som ännu högre än vad den egentligen är.
Det finns ett stort antal banor i Sverige där man kan pröva gokart. En av mina absoluta favoriter är gokartbanan i Axamo. Det är en klassisk bana med flera intressanta partier och några långa rakor där man kan pressa gokarten till max. Men gokartbanor finns i de flesta delar av Sverige så vart man än bor har man alltid möjlighet att testa utan att åka allt för långt. Att köra ensam kan dock bli väldigt dyrt. Jag rekommenderar att man är ett gäng som kan dela på kostnaderna. Det blir dessutom mycket roligare om man kan tävla mot sina vänner och jämföra varandras tider. Många banor och föreningar anordnar dessutom speciella ”prova på”-dagar. Då är det inte bara ett roligt evenemang kring gokarten, utan även billigt att testa att köra en av dessa små racers. Det finns även många tävlingar runt om i Sverige att åka och titta på.
Att tävla i gokart professionellt är däremot en annan sak. Detta är, precis som all motorsport, en kostsam historia. Jag har själv tävlat i gokart när jag var yngre och kostnaderna var mycket höga. Som tur var har jag en pappa som är minst lika galen i motorsport som jag så han la hela sitt hjärta på gokarten. Vi mekade ihop och åkte på tävlingar tillsammans hela tiden. Men när jag kom upp till 250 cc-klassen började kostnaderna eskalera samtidigt som intresset svalnade något. Vi bestämde oss för att sluta för att istället börja ägna oss åt crossåkning samt att åka och titta på tävlingar i alla andra möjliga motorsporter.